Poniższy wywiad pochodzi z magazynu "BusinessPL" - wydanie 2/2021.
...

Wywiad BusinessPL: Prezes Zarządu SIG - Marcin Szczygieł

Firma SIG plc rozpoczęła działalność ponad 60 lat temu w Wielkiej Brytanii, gdzie mieści się jej główna siedziba. Międzynarodowy holding obecny jest w 15 krajach Europy, tworząc rozległą sieć około 800 oddziałów handlowych. Od początku obecności w naszym kraju SIG rozwija swoją sieć sprzedaży specjalistycznych materiałów i systemów budowlanych. Dziś to ponad 50 oddziałów na terenie całej Polski oraz nowoczesny system sprzedaży e-commerce. Swoim odbiorcom dostarcza produkty najwyższej jakości, sygnowane markami najlepszych światowych producentów.

O historii polskiego oddziału, obecnych możliwościach i planach na przyszłość opowiada Pan Marcin Szczygieł – Prezes Zarządu SIG Sp. z o.o.

Czy mógłby Pan przybliżyć historię działalności firmy?
SIG na polskim rynku obecny jest już ponad 25 lat. Rozpoczynaliśmy działalność jako WKT z jednym oddziałem w Jeleniej Górze. Działamy głównie na rynku B2B poprzez sieć ponad 50 oddziałów zlokalizowanych na terenie całej Polski oraz ponad 200 przedstawicieli handlowych aktywnie działających w terenie. Naszą główną grupą klientów jest sektor wykonawców budowlanych - od małych obiektów po potężne inwestycje. W latach 2013-2014 roku dokonaliśmy rebrandingu - kluczowego dla nas etapu wizerunkowego. Oddziały, działające do tej pory pod markami takimi, jak WKT, WODAN, WIG, MELLE, INTERIOR-ZACHÓD - zaczęły występować pod wspólną nazwą SIG. Kolejnym istotnym dla nas krokiem była budowa strategii wielokanałowej, której efektem było uruchomienie w roku 2017 nowoczesnej platformy e-commerce B2B. System SIG.pl umożliwia wygodne zakupy przez internet - 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu. Co więcej, nasz system został zaprojektowany w ten sposób, aby oprócz możliwości handlowych zapewnić użytkownikom dodatkowe funkcjonalności dedykowane specjalnie branży budowlanej. Użytkownicy SIG.pl mają m.in. dostęp do dokumentacji technicznej produktów, kalkulatorów systemowych, systemu kontroli zakupów czy kosztorysów.

Jaką pozycję w koncernie SIG obecnie zajmuje polski oddział?
SIG Sp. z o.o. jest ważną częścią SIG plc – międzynarodowego dystrybutora materiałów i systemów budowlanych, który istnieje na rynku od 1956 roku i jest notowany na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Jesteśmy mocnym ogniwem SIG plc, co pokazują zarówno wyniki sprzedaży, jak i opinie klientów wyrażone w przeprowadzonym niedawno badaniu NPS w całej Grupie SIG. Choć nie możemy powiedzieć, że jesteśmy największym oddziałem, to z całą pewnością możemy stwierdzić, że stanowimy istotną część i mocne kilka procent sprzedaży ogólnej SIG w Europie.

SIG oferuje szeroki asortyment produktów i usług. Czy może Pan przedstawić ofertę firmy?
W ofercie handlowej SIG znajduje się ponad 60 tysięcy różnorodnych materiałów budowlanych - od drobnych narzędzi po wysokospecjalistyczne urządzenia rekuperacji, od fundamentów po dachy. Posiadamy kompleksową ofertę. Od lat współpracujemy z czołowymi producentami materiałów budowlanych. W naszej ofercie znajdują się produkty renomowanych marek. Ponadto, dla klientów przygotowaliśmy również produkty naszej marki własnej – PREFIX. Dzięki rozbudowanej flocie nowoczesnych samochodów dostawczych i ciężarowych jesteśmy w stanie sprawnie dostarczyć zamówiony towar w każdy zakątek naszego kraju.

Do kogo szczególnie kierujecie swoją ofertę i co wyróżnia ją na tle konkurencji?
Obsługujemy zarówno duże, jak i małe firmy. Są to głównie firmy z sektora wykonawców budowlanych – małe, ogólnobudowlane, jak i specjalistyczne. Często podkreślam, że w naszej branży trwałe relacje z klientami są niezwykle istotne. Znaczna część klientów SIG współpracuje z nami od lat. Jesteśmy sprawdzonym, wiarygodnym partnerem, na którym można polegać. Nasi klienci mają ten komfort, że dostarczymy im na czas zamówiony towar. Nie muszę chyba dodawać, jak ważna jest terminowość w branży budowlanej. Konkurencji na rynku nam nie brakuje. Klienci SIG chwalą sobie wysoką wiedzą specjalistyczną naszych handlowców. Do każdego klienta podchodzimy indywidualnie, bowiem każdy jest dla nas wyjątkowy. Zarówno w oddziałach stacjonarnych, jak i poprzez sprzedaż e-commerce dbamy szczególnie mocno o fachową obsługę klientów. Stawiamy mocno na digitalizację procesów, sprzedaż wielokanałową oraz program lojalnościowy SIGup. Dzięki nowoczesnej platformie e-commerce, dajemy naszym klientom m.in. możliwość wygodnych zakupów przez internet, swobodnego dostępu do eFaktury i eWZ, zdalnej akceptacji zamówienia, czy ułatwionego pobrania niezbędnej dokumentacji technicznej produktów.

Jakość oferowanych produktów jest dla Państwa priorytetem, dlatego współpracujecie wyłącznie z renomowanymi dostawcami. Czy chciałby Pan szczególnie wyróżnić któreś firmy – Państwa najważniejszych partnerów?
To prawda, jakoś oferowanych produktów jest dla nas zdecydowanym priorytetem. Przez lata działalności na rynku wypracowaliśmy świetną współpracę z największymi dostawcami materiałów budowlanych w Polsce. Nasi dostawcy to sprawdzeni partnerzy, których produkty są bardzo dobrze znane na rynku. Dodatkowo, kilkudziesięciu producentów zdecydowało się dołączyć - jako partnerzy - do naszego programu lojalnościowego SIGup, który cieszy się duża popularnością. Klienci kupując produkty wybranych marek zbierają punkty, które wymieniają na nagrody. Nie chciałbym tutaj wymieniać konkretnych marek, bo jest ich naprawdę bardzo dużo. Mogę jedynie podkreślić PREFIX, czyli naszą markę własną, z której jesteśmy dumni od lat.

Tak jak Pan wspomniał, SIG dystrybuuje również produkty pod własną marką PREFIX. Czy mógłby Pan opowiedzieć o zapleczu produkcyjnym firmy? Z kim Państwo współpracujecie przy produkcji i wdrożeniu na rynek?
W ofercie SIG dostępne są produkty naszej marki własnej PREFIX, która nieprzerwanie istnieje na polskim rynku od 2003 roku. Produkty PREFIX spełniają najwyższe normy branży budowlanej. Wyroby PREFIX cechuje wysoka jakość, która porównywalna jest z innymi popularnymi markami na rynku. Przy rozwoju PREFIX współpracujemy z wieloma znanymi producentami materiałów budowlanych. Produkty naszej marki własnej wytwarzane są przez kilkudziesięciu renomowanych polskich i zagranicznych producentów materiałów budowlanych. SIG jest odpowiedzialny za koncept oraz wdrożenie na rynek. Jeśli chodzi o zaplecze produkcyjne, to jest ono mocno zróżnicowane w zależności od typu materiału.

Firma SIG brała udział w wielu topowych projektach budowlanych. Czy może Pan powiedzieć kilka słów o najbardziej prestiżowych projektach, do których dostarczyliście dedykowane produkty?
Przez lata naszej działalności na rynku, tych topowych projektów uzbierało się naprawdę dużo. Dostarczaliśmy materiały budowlane niezbędne do renowacji światowej klasy zabytków, jak i na nowe, prestiżowe inwestycje. Mogę tutaj wymienić m.in. Zamek Królewski na Wawelu, Zamek Królewski w Warszawie, Bazylikę Mariacką, Zamek Czocha, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, TAURON Arena w Krakowie, Gazoport w Świnoujściu czy wrocławski Sky Tower. Aktualnie nasze materiały budowlane dostarczamy m.in. na budowę Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Historii Polski w Warszawie, Centrum Badawczo-Rozwojowe PKN Orlen w Płocku czy do Kwatery Głównej Wielonarodowego Korpusu Północno-Wschodniego w Szczecinie.

Osiągnięcie sukcesu w biznesie nie byłoby możliwe bez odpowiedniego zarządzania i wykwalifikowanego personelu. Czy może Pan opowiedzieć o modelu zarządzania oraz kadrze specjalistów firmy SIG?
Wyjątkowa pozycja SIG na rynku jest możliwa tylko poprzez wysokie kompetencje zespołów oraz stałe podnoszenie jakości obsługi klienta. Aby sprostać rosnącym wymaganiom rynku systematycznie pracujemy nad podnoszeniem standardów zarządzania oraz dzieleniem się wiedzą w organizacji. Coachingiem menadżerskim w roku 2014r. rozpoczęliśmy nowy rozdział w zarządzaniu SIG. Nasi menadżerowie biorą udział zarówno w szkoleniach z coachingu menadżerskiego, jak i w indywidualnych sesjach. Sukces programu mierzyliśmy wskaźnikami zarządzania i zaangażowania pracowników. Oba wskaźniki znacząco wzrosły już po roku od uruchomienia programu. Od wielu lat stale pracujemy nad rozwojem komunikacji w organizacji. Kaskadowanie informacji - poprzez ustrukturyzowane spotkania - uzupełniliśmy w ubiegłym roku o systematyczną komunikację Zarządu do wszystkich pracowników. Jesteśmy biznesem, który opiera się w dużej mierze na relacjach. Jesteśmy świadomi, że ograniczenia wynikające z pandemii są dużym wyzwaniem dla naszych zespołów. Mimo tych ograniczeń, chcemy jako Zarząd i takie też mamy oczekiwania wobec wszystkich menadżerów SIG, być jak najbliżej naszych zespołów, zapewniać szybki i transparentny przepływ informacji oraz budować warunki do dialogu, bez którego komunikacja jest niemożliwa. Wspólnymi siłami tworzymy nowoczesną, otwartą na zmiany i dbająca o wszystkich pracowników organizację. Wskaźnik pracowniczego NPS, jaki osiągnęliśmy w roku ubiegłym wyniósł 32% przy 82% frekwencji – to bardzo wysoki wynik, który wskazuje na stabilną organizację, z jasnym kierunkiem, wizją i przyjaznym środowiskiem pracy. W SIG postawiliśmy na działanie zgodne z filozofią Agile. Jesteśmy otwarci na zmiany. W naszej pracy stosujemy metodyki zwinne, w których zmiana jest naturalnym i pożądanym elementem.

Oprócz aktywności biznesowej, równie ważna jest działalność employer brandingowa. Co oferują Państwo swoim pracownikom?
Chcemy być dla wszystkich naszych pracowników pracodawcą angażującym, otwartym na nowe idee i pomysły, tworzącym przyjazne i rozwojowe miejsce pracy – to i wizja i wielkie wyzwanie, które staramy się codziennie realizować. Jak już wspomniałem, rozwój SIG jest dla nas najważniejszym zadaniem. Myślę, że oferujemy naszym pracownikom rozwojowe środowisko pracy, niezależnie od stanowiska, jakie zajmują. Stawiamy na specjalizację naszych pracowników sprzedaży, zaczynamy digitalizować najważniejsze dla nas procesy, mamy w planach nowe, inspirujące projekty. Chcemy również czerpać z naszej tradycji, którą rozumiem przede wszystkim jako umiejętność budowania trwałych i wartościowych relacji. Zdrowie i bezpieczeństwo naszych pracowników oraz ich bliskich było dla nas zawsze najwyższym priorytetem. Czasy, w których żyjemy nadają mu nowy wymiar. Bezpieczeństwo i profilaktykę zdrowia uzupełniamy o działania z obszaru well-being - w ubiegłym miesiącu rozpoczęliśmy działania w tym obszarze od kampanii informacyjnej. Nasi pracownicy pytani o to, jakim jesteśmy pracodawcą, odpowiadają, że wiarygodnym i dotrzymującym ustaleń – to olbrzymi kapitał, na którym budujemy naszą markę i pozycję na rynku.

Jak ocenia Pan polski rynek budowlany na tle innych krajów europejskich?
Polacy posiadają coraz większą wiedzą na temat materiałów budowlanych. Podczas zakupów już nie tylko cena jest najważniejszym kryterium wyboru. Wzorem państw zachodniej Europy, klienci stawiają coraz mocniej na jakość produktów i energooszczędność. Polski rynek budowlany przez lata różnił się od europejskiego tym, że jego rozwój oparty był o nowe inwestycje, podczas gdy na rynkach zachodnich dominowały inwestycje remontowe. Aktualnie obserwujemy pewne zbliżenie, choć nadal nowe inwestycje u nas dominują. Co więcej, Polacy idą w ślady zachodnich sąsiadów i coraz częściej zaopatrują się w materiały budowlane przez internet. Branża budowlana coraz bardziej stawia na digitalizację. Do głosu dochodzi młodsze pokolenie, dla którego nowinki technologiczne, zakupy przez internet czy specjalistyczne aplikacje budowlane nie stanowią żadnego problemu.

Jak zmieniła się sprzedaż materiałów budowlanych w czasie pandemii?
Aktualna sytuacja epidemiologiczna spowodowała, że musieliśmy zweryfikować nasze możliwości zdalnej sprzedaży. Klienci pod wpływem bieżących problemów jeszcze mocniej poszukują możliwości zdalnych zakupów. Proces digitalizacji na szczęście nie omija rynku dystrybucji materiałów budowlanych, a to pozwala wykorzystać innowacyjne sposoby sprzedaży. Firmy, które postawiły na platformy e-commerce są aktualnie w zdecydowanie bezpieczniejszej sytuacji handlowej. W SIG już 5 lat temu uruchomiliśmy system sprzedaży online, który systematycznie rozwijamy o dodatkowe funkcjonalności dedykowane zarówno naszym klientom, jak i pracownikom, aby ułatwić codzienną pracę. W naszej firmie sprzedaż zdalna jest powszechnym elementem. Do tego celu wykorzystujemy zarówno internet, jak również telefoniczną obsługę. Dla naszych klientów mamy dostępną infolinię, która służy profesjonalnym wsparciem.

Jakie widzi Pan perspektywy rozwoju branży w najbliższych latach, jakie są w związku z tym plany przedsiębiorstwa?
Nasza branża wyraźnie zmienia się z roku na rok. Do głosu coraz mocniej dochodzi nowe pokolenie klientów, którym nie straszne są rozwiązania cyfrowe. Wykorzystanie nowoczesnych środków, które usprawnią tok pracy nie stanowi dla nich żadnego problemu. SIG stara się wyznaczać trendy na rynku dzięki odpowiedniemu balansowaniu pomiędzy rozwojem profesjonalnej kadry oraz wykorzystaniem nowoczesnych technologii w codziennej pracy. Działamy tak, aby być o krok przed naszą konkurencją. Mocno stawiamy na digitalizację procesów i budowanie trwałych relacji z naszymi klientami. Prowadzimy rozwojowe programy dla naszych pracowników, inwestując w naszą profesjonalną kadrę. Nadal będziemy efektywnie zwiększać sprzedaż wielokanałową, poszerzając bazę lojalnych klientów oraz nasz asortyment.

Potwierdzeniem wysokiej jakości funkcjonowania firmy i oferowanych produktów są otrzymane świadectwa oraz wyróżnienia. Jakimi najważniejszymi certyfikatami, nagrodami i tytułami mogą się Państwo pochwalić?
Największą nagrodą dla nas jest zawsze niesłabnące zaufanie oraz uznanie w oczach naszych klientów i dostawców, z którymi współpracujemy. To świadectwo najlepszej jakości dla firmy. SIG przez lata działalności zdobył wiele branżowych nagród i wyróżnień, których nie sposób wszystkich tutaj przytoczyć. Myślę, że warto wspomnieć, że w roku 2018 prestiżowy magazyn „Builder” wyróżnił naszą firmę tytułem BUDOWLANEJ FIRMY ROKU. O przyznaniu wyróżnienia - oprócz wyników - decydowały takie wskaźniki, jak jakość oraz innowacyjność oferowanych produktów oraz usług, rzetelność i stabilność w prowadzonej działalności, jak i osiągnięcia na tle konkurencji. Miałem przyjemność odebrać to wyróżnienie podczas uroczystej gali, gdzie przez redakcję „Buildera” zostałem dodatkowo uhonorowany tytułem OSOBOWOŚĆ BRANŻY.

SIG to prężnie działające przedsiębiorstwo. Z jakich osiągnięć firmy jest Pan najbardziej dumny?
Przez lata działalności na rynku udało nam się stworzyć stabilne i przyjazne miejsce pracy. SIG z roku na rok poprawia swoje wyniki. Jesteśmy rzetelnym pracodawcą i partnerem handlowym. Myślę, że możemy określić naszą firmę mianem kreatora nowych standardów na rynku dystrybucji materiałów budowlanych. Podążamy obraną drogą digitalizacji procesów handlowych. Z miesiąca na miesiąc usprawniamy zarówno obsługę naszych klientów, jak i naszą codzienną pracę. Jesteśmy otwarci na cyfrowe rozwiązania i nie boimy się nowych wyzwań.