Poniższy artykuł pochodzi z magazynu "Nowa Sprzedaż" - Numer 22 (lipiec/sierpień 2019).
...

STAWIAMY NA DIGITALIZACJĘ PROCESÓW I BUDOWANIE TRWAŁYCH RELACJI Z KLIENTAMI


W związku z motywem przewodnim tego numeru, postanowiliśmy dowiedzieć się, jak budować długotrwałe relacje w branży budowlanej. Zapytaliśmy o to Marcina Szczygła, który zna się na tym jak mało kto, gdyż w firmie SIG Sp. z. o.o. pełni funkcję Prezesa… od 20 lat!



Na start poproszę parę słów o Państwa działalności. Czym się zajmujecie i jak długo jesteście obecni na polskim rynku?

SIG Sp. z o.o. jest częścią SIG plc – międzynarodowego dystrybutora materiałów i systemów budowlanych, który istnieje od 1956 roku i jest notowany na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Na polskim rynku jesteśmy obecni już blisko 25 lat. Posiadamy ponad 50 oddziałów zlokalizowanych w całej Polsce. Sieć dystrybucyjna SIG obejmuje cały kraj. Dostarczamy produkty zarówno do indywidualnych, jak i instytucjonalnych odbiorców. Od małych obiektów po potężne inwestycje. W roku 2016 z powodzeniem uruchomiliśmy nowoczesną platformę e-commerce B2B SIG.pl, która umożliwia wygodne zakupy przez internet.


Czy w branży budowlanej budowanie trwałych relacji z klientami jest istotne?

Branża budowlana opiera się na trwałych relacjach z klientami. Jest to niezwykle istotne. Większość naszych klientów to osoby, które współpracują z SIG od lat. Mam tutaj na myśli mniejszych klientów, jak i potężne firmy. Dla klienta naszej branży bardzo ważne jest, aby dostawca materiałów budowlanych był sprawdzony i godny zaufania. W naszym przypadku trwałe relacje budowane są dzięki temu, że jesteśmy wiarygodnym partnerem, na którym można polegać. Pamiętajmy, że za klientami branży budowlanej stoją najczęściej budowy, które opierają się na terminowości dostaw i właściwym doborze towaru. Terminowość w branży budowlanej jest niezwykle ważna, bowiem każdy przestój generuje spore straty.


W jaki sposób budują Państwo relacje ze swoimi klientami?

Zdajemy sobie doskonale sprawę z tego, że konkurencji na rynku nie brakuje. Staramy się wykorzystać obszary, gdzie możemy zdobyć przewagę. Od wielu lat budujemy nasze relacje z klientami w oparciu o doświadczenie i wzajemne zaufanie. Klienci SIG chwalą sobie relacje z naszymi handlowcami. Każdy klient jest dla nas wyjątkowy, dlatego podchodzimy do każdego indywidualnie. Dbamy o odpowiednią obsługę klientów w naszych stacjonarnych oddziałach, jak również podczas zakupów online. Tutaj pomocna jest nasza infolinia, która zdalnie dba o fachową obsługę. Ponadto organizujemy cykliczne akcje marketingowe, które promują atrakcyjnymi nagrodami naszych najbardziej lojalnych klientów.


Jak odpowiednie relacje z klientami w branży budowlanej przekładają się na funkcjonowanie przedsiębiorstwa?

Dzięki odpowiednim relacjom z klientami możemy przygotować odpowiednie plany biznesowe i przygotować na nie nasze przedsiębiorstwo. Mam tutaj na myśli na przykład rozplanowanie odpowiednich stanów magazynowych, czy przygotowanie się na zapewnienie właściwego serwisu obsługi. Co więcej, dobre relacje z klientami sprawiają, że możemy poznać potrzeby i oczekiwania, naszych partnerów handlowych. Jest to dla nas cenna wiedza. Dzięki informacjom pozyskanym od naszych klientów, usprawniamy dotychczasowe procesy zachodzące w firmie. Dlatego tak ważne w naszej branży jest ciągłe dbanie o odpowiednie relacje z klientami.


Wiemy, że Państwa firma wykorzystuje internetowy kanał sprzedaży produktów. Czy w e-commerce długotrwałe relacje z klientami są równie istotne jak w tradycyjnym modelu handlu?

Podobnie jak w modelu tradycyjnej sprzedaży, tak i w e-commerce długotrwałe relacje z klientami są dla nas bardzo istotne. Dbamy o to, aby kupujący materiały budowlane za pośrednictwem platformy SIG.pl chętnie wracali do nas przy okazji kolejnych zakupów. W naszym internetowym kanale sprzedaży przygotowaliśmy dla klientów dedykowane funkcjonalności. Sprawiają one, że ponowne zakupy stają się o wiele łatwiejsze. W budowaniu relacji z klientami pomocne są nam również dedykowane rozwiązania e-marketingowe. Pozwalają one z jednej strony pozyskać nowych klientów, a z drugiej zadbać o jeszcze silniejsze relacje z naszymi dotychczasowymi klientami.


Kilka miesięcy temu magazyn "BUILDER" uhonorował SIG wyróżnieniem "Budowlanej Firmy Roku", a Pana osobę tytułem "Osobowość Roku". O przyznaniu tych nagród decydowała m.in. jakość, innowacyjność oferowanych produktów oraz usług, rzetelność i stabilność w prowadzonej działalności. Proszę powiedzieć, czym SIG wyróżnia się na tle konkurencji?

W SIG zwracamy szczególną uwagę na ewolucję sposobu działania. Staramy się wyznaczać trendy na rynku dzięki odpowiedniemu balansowaniu pomiędzy rozwojem profesjonalnej kadry oraz wykorzystaniem nowoczesnych technologii w codziennej pracy. Dobry przykładem jest nowoczesny system e-commerce, który wdrożyliśmy z powodzeniem. System wykorzystywany jest zarówno przez naszych klientów, jak i pracowników. Stawiamy na digitalizację procesów i budowanie trwałych relacji z naszymi klientami. Staramy się być o krok przed naszą konkurencją.