Poniższy artykuł pochodzi z magazynu "Nowa Sprzedaż" - NR 42
...

Podsumowanie 2022 r. na rynku e-commerce dystrybucji materiałów budowlanych. Jakie cele warto wyznaczyć na nowy rok?

Rok 2022 przyniósł nam wyraźne zmiany na rynku dystrybucji materiałów budowlanych. Oprócz problemów wynikających z zakłóceń w łańcuchach dostaw, niedoborem surowców, agresją Rosji na Ukrainę, borykamy się także z ogromną inflacją. W SIG e-commerce jest częścią modelu omnichannel. Działamy tak, aby zapewnić klientowi identyczne doświadczenia, warunki handlowe oraz poziomu obsługi niezależnie od kanału, który wybierze do kontaktu z firmą na poszczególnych etapach ścieżki zakupowej. W związku z tym kluczowe jest dla nas zapewnienie klientowi maksymalnie komfortowego i bezpiecznego narzędzia sprzedaży online.

Trzeba sobie jasno powiedzieć, że rok 2022 był pełen zawirowań. Aktualne trendy makroekonomiczne są bardzo niestabilne. Pandemia wpłynęła na zaburzenie łańcuchów dostaw. Dodatkowo, po niej zaobserwowaliśmy na rynku duży popyt, którego produkcja nie nadążała zaspokajać. W związku z powyższymi czynnikami pojawiły się braki towaru w wielu kategoriach produktowych. Efektem tego był bardzo szybki wzrost cen, który swój początek miał jeszcze w zeszłym roku. W połączeniu z rosnącymi kosztami dostępu do kapitału (wzrost stóp procentowych) spowodowało to spadek popytu, zwłaszcza w segmencie inwestycji związanych z budownictwem mieszkaniowym. Nie jest to element charakterystyczny tylko dla tradycyjnego modelu sprzedaży, w związku z tym musimy się z tym mierzyć także po stronie e-commerce.

W mojej ocenie, określiłbym klienta roku 2022 jako klienta poszukującego. Mam tutaj na myśli zarówno poszukiwanie towaru na rynku – związane z sytuacją rosnącej inflacji, zmiany cen czy dostępnością, jak i poszukiwanie oszczędności czasu, wygody oraz ułatwienia procesu zakupowego. Idealną odpowiedzią są nowoczesne platformy e-commerce, pozwalające oszczędzić czas i dokonać zakupów przez 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Klient 2022 to także klient coraz bardziej cyfrowy. Wyraźnie dostrzegamy zwiększającą się grupę klientów branży budowlanej, która z powodzeniem wykorzystuje narzędzia internetowej sprzedaży w swoich codziennych działaniach. Z każdym rokiem stopniowo przybywa w firmach młodych osób na decyzyjnych stanowiskach. Można powiedzieć, że są to osoby naturalnie cyfrowe, dla których narzędzia e-commerce nie stanowią najmniejszego problemu.

Pomimo trudniejszych warunków rynkowych utrzymujemy dodatnią dynamikę sprzedaży. Rok 2022 jest kolejnym, w którym widzimy pozytywny wzrost e-commerce zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i udziale sprzedaży. Coraz większa liczba naszych klientów korzysta z platformy e-commerce SIG. Choć jeszcze nie zamknęliśmy roku 2022, udział sprzedaży online SIG jest już na poziomie ponad 16%. Dla porównania, w roku 2021 było to 13%, a w 2020 – 7%. Łączna sprzedaż do...

(...)

PEŁNA WERSJA WYWIADU DOSTĘPNA W MAGAZYNIE "NOWA SPRZEDAŻ" LUB TUTAJ W WERSJI ONLINE, DLA PRENUMERATÓW.

...
Bartosz Pilch
- Group Director of Omnichannel SIG