Poniższy artykuł pochodzi z magazynu "E-Commerce Polska" - Numer 3(6)2019.

...

E-COMMERCE B2B – PLATFORMA SPRZEDAŻOWA TO NIE WSZYSTKO!


Współczesne systemy e-commerce B2B coraz mocniej przypominają swoim wyglądem dobrze nam znane sklepy internetowe. Projektanci sięgają po sprawdzone i ceniona rozwiązania z kanału B2C. Systemy dedykowane klientom biznesowym nie są już siermiężne i trudne w obsłudze. Rozwiązania dedykowane kanałom e-commerce B2B sprawiają, że użytkownik może nie tylko dokonać wygodnych zakupów online, ale też znacznie usprawnić inne procesy.

Dostrzegalny jest globalny trend rosnącej popularności kanału e-commerce w sektorze B2B. Zarówno osoby prywatne, jak i firmy do zakupów w sieci przekonuje m.in. szybkość, wygoda, oszczędność czasu i atrakcyjniejsze ceny. Ponadto, dla segmentu B2B zakupy za pomocą kanału elektronicznego pozwalają na większą standaryzację, a co więcej dają możliwość szybszego przeprowadzenia transakcji, jak i procesu prowadzącego do niej. Z punktu widzenia klienta, niezwykle istotne stają się funkcjonalności pozwalające na usprawnienie dokonywanych procesów w ramach platformy.

W tym artykule przedstawiam 6 rozwiązań wykorzystanych z powodzeniem w systemie e-commerce SIG, który dedykowany jest klientom branży budowlanej.

1. Kalkulatory systemowe



Jest to funkcjonalność przygotowana na potrzeby klientów sektora budowlanego. Po wpisaniu przez użytkownika interesującej go np. powierzchni ściany czy sufitu podwieszanego, system podpowiada wszystkie potrzebne produkty wraz ze szczegółowym zapotrzebowaniem na nie. Funkcjonalność umożliwia zakup tych produktów na platformie SIG.pl - z dedykowanego kalkulatora - za pomocą jednego kliknięcia. Kalkulatory systemowe obejmują różnorodne kategorie produktów.

2. Listy zakupowe


To narzędzia pozwalające w prosty sposób szczegółowo zaplanować zakupy, bez ściągania ich ze stanów magazynowych. Klient może tworzyć wiele list zakupowych, dodawać do nich różnorodne produkty, modyfikować zawartość, a także jednym kliknięciem dodać produkty z listy do koszyka. Wszystkie zapisane listy dostępne są w koncie klienta na platformie SIG.pl. Pozwala to użytkownikowi na wygodny dostęp do zestawienia kupowanych wcześniej produktów. Co więcej, utworzone listy w łatwy sposób mogą być udostępniane innym użytkownikom systemu, a ich kopie zapisywane.

3. Kontrola zakupów


Dla klientów przygotowany został zaawansowany system zarządzania uprawnieniami na poziomie pracowników. Funkcjonalność ta pozwala znaczenie usprawnić zdalną kontrolę zakupów w swojej firmie. Użytkownik z prawem administratora może dodać w systemie SIG.pl pracowników, którzy będą mieć dostęp do platformy e-commerce. Dodatkowo, pracownicy w ramach jednej firmy mogą mieć różnorodne uprawnienia. Wśród nich m.in. prawo zarządzania pracownikami w systemie, dodawanie adresów dostaw, dostęp do historii zakupów czy faktur. Bardzo istotnym uprawnieniem w e-commerce - w kwestii kontroli zakupów - jest ograniczenie możliwości składania zamówień pracownikom. Chodzi o przyznanie określonego limitu zamówieniowego dla danego pracownika, powyżej którego składający zamówienie musi uzyskać akceptację wyznaczonej osoby. Informacja o zamówieniu do akceptacji prezentowana jest jako powiadomieniem e-mail.

4. Kosztorysy


Moduł wycen zastosowany w platformie SIG.pl umożliwia przygotowanie i edycję dla klienta szczegółowego kosztorysu. Zawiera on nie tylko indywidualne warunki cenowe, ale również przejrzystą graficznie formę ze zdjęciami produktów wchodzących w jego skład. Usprawnienie to jest istotne zarówno dla handlowca, jak i klienta, który otrzymuje czytelne zestawienie oferowanych towarów. Przygotowany kosztorys można pobrać w formie pliku PDF i wydrukować.

5. E-faktury


Elektroniczne faktury są coraz częściej stosowanym rozwiązaniem w Polsce. Można tutaj wymieniać szereg zalet e-fakturowania, od oszczędności czasu, papieru po koszty pocztowe. Użytkownicy platformy SIG.pl, którzy wyrazili zgodę na elektroniczne fakturowanie, mają dostęp do dedykowanego modułu systemu. Znajduje się tam pełne zestawienie faktur klienta, które można pobrać. System prezentuje szczegółowe informacje o fakturach: data wystawienia, termin płatności, kwota, aktualny status czy data pobrania. Jest to bardzo wygodna dla klienta forma zarządzania fakturami.

6. Pobieranie dokumentacji technicznej


Dokumentacja techniczna produktów jest niezwykle istotna w branży budowlanej. Wszelkie certyfikaty, deklaracje i atesty materiałów pozwalają dopuścić je do użytku na budowie. Przygotowana została funkcjonalność znacznie ułatwiająca pobieranie potrzebnych dokumentów klientowi. Kupujący za pośrednictwem e-commerce SIG dostaje możliwość pobrania załączników związanych z konkretnym produktem. Co więcej, podczas zakupów możliwe jest hurtowe pobranie dokumentacji do wszystkich zakupionych przez klienta produktów jednym kliknięciem.

Podsumowanie


Nowoczesne systemy e-commerce B2B to nie tylko wygodne narzędzia zakupowe. To szereg różnorodnych funkcjonalności, które pozwalają usprawnić i zautomatyzować procesy zachodzące zarówno po stronie klienta, jak i sprzedawcy. Istotne jest dostosowanie internetowej platformy do specyfiki branży, w której będzie na co dzień wykorzystywana. Użytkownik powinien otrzymać nie tylko sprawne i przyjazne narzędzie, które pozwoli zakupić potrzebne towary, ale również system wspierający inne istotne dla niego procesy.

...

Bartosz Pilch - Dyrektor ds. E-commerce i Marketingu w firmie SIG