Poniższy artykuł pochodzi z magazynu "NOWA SPRZEDAŻ" nr 01/2019.
...

E-COMMERCE W B2B: SPRAWDZONA DROGA NOWOCZESNEJ SPRZEDAŻY



Na naszych oczach rynek B2B zmienia się pod względem rozwoju technologicznego i zastosowania innowacyjnych sposobów handlowych. Do głosu coraz mocniej dochodzi nowe pokolenie, które każdego dnia blisko związane jest ze sferą digital. Rozwiązania e-commerce – tak dobrze znane z rynku B2C – zaczynają świetnie sprawdzać się również w B2B. Co więcej, nowoczesne systemy sprzedaży internetowej skierowane do klienta biznesowego coraz bardziej przypominają dobrze znane sklepy internetowe charakteryzujące się intuicyjną obsługą.

Powszechny dostęp do internetu, jak również daleko idąca cyfryzacja sprawiły, że e-handel w Polsce z roku na rok zyskuje coraz większe grono sympatyków. Przedsiębiorstwa handlowe zaczęły dostrzegać te rynkowe realia i chętnie stawiają na rozwiązania e-commerce skierowane zarówno do klientów indywidualnych, jak i biznesowych. Świadomość korzyści z wykorzystania sprzedaży internetowej jest coraz większa. Bez wątpienia digitalizacja handlu sprzyja konkurencyjności, a oszczędności finansowe i czasowe są często podkreślane przez klientów, którzy korzystają z zakupów internetowych. Pamiętajmy, że zakupy za pomocą platform e-commerce dostępne są dla klientów przez całą dobę, siedem dni w tygodniu. Klient, który staje się użytkownikiem internetowego systemu sprzedaży ma dużo większe możliwości niż w tradycyjnym modelu handlowym. Tego typu systemy z powodzeniem oferują możliwość dokładnego sprawdzenia danych technicznych produktów, szczegółowe porównanie ich z uwzględnieniem różnic, a nawet pozwalają pobrać dokumentacje techniczną, niezbędną w takich branżach jak np. budownictwo.

Cenny e-handel?



Wyraźnie dostrzegalny jest globalny trend rosnącej popularności kanału e-commerce w B2B. Co ciekawe, światowa wartość sektora e-handlu B2B jest znacznie większa, niż wartość sfery e-commerce B2C. Ta dynamika rynku została świetnie przedstawiona w raporcie Aleo i Deloitte "Digitalizacja rynku B2B", gdzie czytamy, że wartość całego rynku B2B e-commerce w roku 2020 wyniesie 6,7 biliona dolarów. Podobny trend obserwujemy w naszym kraju. Wartość polskiego rynku e-commerce B2B w roku 2020 może osiągnąć ponad 344 miliardy złotych. Warto podkreślić, że klienci biznesowi wydają na zakupy w internecie prawie dziesięć razy więcej niż klienci indywidualni. Szacuje się, że w ciągu najbliższych lat wartość polskiego rynku e-commerce B2B wzrośnie o połowę. Jak pokazują m.in. badania polskiej izby Gospodarki Elektronicznej oraz analizy Forrester Research – popularność kanału sprzedaży internetowej wśród klientów biznesowych wzrasta i staje się mocną podstawą prowadzenia firmy. Polski e-commerce B2B najlepsze lata ma jeszcze przed sobą, co wyraźnie pokazuje wzorzec państw zachodnich.

Rozwiązania B2C przechodzą do B2B



Lubimy znane i sprawdzone rozwiązania, staje się więc zrozumiałe dlaczego projektanci platform e-commerce B2B sięgają po funkcjonalności, które wykorzystywane są z powodzeniem w B2C. Jeszcze do niedawna rozwiązania stosowane w systemach sprzedażowych skierowanych do sektora biznesowego jawiły się jako siermiężne, nieintuicyjne i ciężkie w obsłudze. Teraz platformy e-commerce B2B stają się coraz prostsze w obsłudze i już na pierwszy rzut oka zbliżone swoim wyglądem do dobrze znanych sklepów internetowych. Użytkownik od pierwszego spojrzenia na sklep orientuje się w nawigacji i kolejnych krokach zakupowych. Zapewne dokonywał on już wcześniej zakupów w podobnie wyglądającym systemie, ale skierowanym na rynek klientów indywidualnych. Przyjazność i przejrzystość systemu dla użytkownika jest niezmiernie istotna.

Przyszłość e-commerce



Firmy, które zdecydowały się wprowadzić sprzedaż za pomocą kanały e-commerce zyskują szereg nowych możliwości. Oczywiście można tutaj wymieniać wiele powszechnie znanych zalet sprzedaży internetowej – dostępność, elastyczność, oszczędność itd. Co więcej, dzięki e-commerce przed przedsiębiorstwem otwiera się dostęp do nowych grup klientów, do których nie można było dotrzeć za pomocą tradycyjnego sposobu sprzedaży. Bez wątpienia nowoczesny system sprzedaży internetowej pozwala odciążyć czasowo handlowców z części obowiązków, które teraz klient wykonuje samodzielnie. Idąc dalej, platforma e-commerce B2B może w świetny sposób posłużyć stacjonarnym sprzedawcom, np. jako katalog produktów z bazą danych dla tradycyjnego modelu handlu. A więc dobrze zaprojektowany kanał e-commerce może być świetnym wsparcie sprzedaży tradycyjnej. Warto postawić na wielokanałowość sprzedaży (omnichannel), bowiem połączenie kanałów wpływa na zwiększenie efektywności działu handlowego.

Bez wątpienia przyszłość B2B związana jest z e-commerce. Ten ogromny rynek skazany jest na cyfrowe rozwiązania handlowe, które tak świetnie funkcjonują w B2C. Droga zatem jest znana i sprawdzona, a korzyści nie brakuje. Obniżenie kosztów, szybkość transakcji, dostępność systemu o każdej porze czy otwarcie na nowe grupy klientów – to tylko niektóre z nich. Dziś biznesowe platformy zakupowe skierowane są nie tylko dla dużych korporacji. Grono użytkowników zwiększa się każdego dnia. Jestem przekonany, że proces powszechnej digitalizacji handlu B2B w Polsce jest nieuchronny, a najbliższe lata pokażą nam znaczy rozkwit e-commerce wśród klientów biznesowych.

Autor: Bartosz Pilch